Zanima Vas na koji način pokrenuti redovni sudski postupak stečaja potrošača (tzv. osobni bankrot) kako bi se potrošač mogao osloboditi od obveza nakon proteka vremena od 3 godine ? Koja su prava i mogućnosti potrošača ?
Više možete pročitati u ovom članku.
Stečaj potrošača je sudski postupak uređen Zakonom o stečaju potrošača kako bi se poštenog potrošača oslobodilo od njegovih preostalih obveza nakon unovčenja njegove imovine (samo ukoliko potrošač ima imovine) i raspodjele prikupljenih sredstava vjerovnicima.
Poštenje potrošača utvrđuje sud uzimajući u obzir ponašanje potrošača prije podnošenja prijedloga za otvaranje postupka stečaja potrošača te njegovo ponašanje tijekom sudskoga postupka i razdoblja provjere ponašanja.
Potrošač je, u principu, fizička osoba koja sklapa pravni posao ili djeluje na tržištu izvan svoje trgovačke, poslovne, obrtničke ili profesionalne djelatnosti (npr. ugovori za komunalne usluge (plin, struja, voda i sl.), ugovori o kreditu s bankama, ugovori s ostalim društvima i sl.).
Postupak stečaja potrošača može se otvoriti samo ako je potrošač nesposoban za plaćanje.
Potrošač je nesposoban za plaćanje ako:
je u nemogućnosti ispuniti dospjele novčane obveze
ili
najmanje 90 dana uzastopno ne može ispuniti jednu ili više dospjelih novčanih obveza u ukupnom iznosu većem od 20.000 kuna.
Dakle, ukoliko su npr. računi potrošača blokirani putem FINE najmanje 90 dana u ukupnom iznosu većem od 20.000,00 kn smatra se da je potrošač nesposoban za plaćanje i ima pravo pokrenuti postupak stečaja potrošača.
Postupak stečaja potrošača se pokreće na prijedlog potrošača pred nadležnim općinskim sudom na čijem području potrošač ima prebivalište.
Uz prijedlog za otvaranje postupka stečaja potrošača prilaže se:
U razdoblju provjere ponašanja povjerenik (kojeg imenuje sud) unovčava i raspodjeljuje potrošačevu imovinu (ukoliko je ima) u skladu sa završnim diobnim popisom te raspolaže imovinskim pravima u ime i za račun potrošača.
Rješenjem o oslobođenju od preostalih obveza potrošač se ne može osloboditi:
– zakonske obveze na uzdržavanje djece, roditelja i drugih osoba koje je po zakonu dužan uzdržavati
– vraćanja imovinske koristi ostvarene kaznenim djelom ili prekršajem
– naknade štete nastale kaznenim djelom ili prekršajem
– naknade štete zbog smrti ili teže tjelesne ozljede.
Oslobođenje od preostalih obveza ima pravni učinak u odnosu na sve vjerovnike, uključujući i vjerovnike koji tražbinu nisu prijavili u postupku stečaja potrošača.
Nakon proteka razdoblja provjere ponašanja (dakle, najviše do 3 godine) savjesni potrošač oslobodit će se svih obveza prema vjerovnicima !
Potrošač N.N. je podnio nadležnom općinskom sudu prijedlog za otvaranje postupka stečaja potrošača te istome priložio popis imovine i obveza te plan ispunjenja obveza.
Potrošač je uz prijedlog za otvaranje postupka podnio plan ispunjenja obveza u kojem je predložio da ga sud u cijelosti oslobodi njegovih obveza, odnosno da postotak umanjenja tih obveza iznosi 100%.
Vjerovnici B. K. d.o.o., R.H. i E. M. d.o.o. pisanim su putem uskratili svoj pristanak na predloženi plan ispunjenja obveza.
Na ročištu 1. lipnja 2022. potrošač nije predložio izmjenu plana ispunjenja obveza.
Sud je dopisima od nadležnih institucija – FINE, Gradskog ureda za katastar i geodetske poslove, Porezne uprave Zagreb i Državne geodetske uprave zatražio podatke o imovini potrošača.
Iz sadržaja spisa proizlazi da je potrošač umirovljenik od 1. srpnja 2015. te da njegova mirovina u 2021. godini iznosi 1.905,77 kn mjesečno te da prema vjerovnicima ima dugovanje u ukupnom iznosu od 125.000,00 kn na ime glavnice.
S obzirom na navedeno, odnosno činjenicu da je potrošač osoba čiji je jedini prihod mirovina i koja nema nikakvu drugu imovinu, jasno je da je potrošač nesposoban za plaćanje čime je ispunjen stečajni razlog u smislu odredbi čl. 5. Zakona o stečaju potrošača.
Imovina potrošača koja bi ušla u stečajnu masu neznatne je vrijednosti te nije dovoljna ni za namirenje troškova postupka. Stoga je sud otvorio i zaključio postupak stečaja potrošača i odredio razdoblje provjere ponašanja potrošača u razdoblju od 3 (tri) godine nakon čijeg će se proteka potrošač osloboditi od svih obveza prema vjerovnicima.
Ukoliko Vam treba pravna pomoć za pokretanje i provedbu postupaka stečaja potrošača, slobodno nam se obratite mailom (odvjetnik@bazina.hr) ili telefonom (091 177 7704).